Je kent vast de verkoop van goederen en diensten via het internet. Misschien heb je het ook wel eens zelf gedaan, maar dit zou je dus e-commerce kunnen noemen. Het gaat om alle vormen van commerciële transacties die je online doet. Hierbij kun je denken aan het winkelen op webshops, het betalen van rekeningen via een mobiele app, of het downloaden van digitale producten zoals e-books of software. Wist je ook dat je e-commerce kan verdelen in categorieën?

Online marktplaatsen 

Dit zijn platforms waar allerlei verschillende verkopers hun producten aanbieden aan een breed publiek. Online marktplaatsen werken als een tussenpersoon en helpen bij het kopen en verkopen van producten tussen verschillende verkopers en klanten. De online marktplaatsen maken gebruik van API’s (Application Programming Interfaces) om verschillende systemen en onderdelen met elkaar te verbinden. Headless commerce maakt ook gebruik van ditzelfde systeem. Headless commerce is een manier van online verkopen waarbij de voorkant (wat klanten zien) en de achterkant (waar gegevens worden beheerd) apart werken. De website of app communiceert via API’s met systemen voor producten en betalingen, wat bedrijven meer flexibiliteit geeft om hun webshop aan te passen. 

Dropshipping 

Een andere vorm is dropshipping. Bij dropshipping verkoopt een winkel producten zonder ze op voorraad te hebben. Wanneer een klant een product koopt, plaatst de winkel de bestelling bij een volgende partij (meestal een groothandel of fabrikant) die het product rechtstreeks naar de klant verzendt. Dropshipping maakt gebruik van marketing om producten te promoten en klanten aan te trekken. Omdat dropshipping-winkels dus zelf geen voorraad houden, is marketing essentieel om zichtbaarheid te creëren, klanten naar de webshop te trekken, en producten te verkopen. De Nieuwe Zaak houdt zich veel bezig met advertising en hier kun je dus zeker terecht voor de ins en outs.  

Affiliate marketing

Affiliate marketing is een vorm van e-commerce waarbij personen of bedrijven producten van anderen promoten via hun eigen kanalen, zoals blogs of sociale media. Ze verdienen daarmee een commissie voor elke verkoop die via hun unieke affiliate-link wordt gerealiseerd. Doordat je alleen de commissies betaalt, betekent het dat je geen voorafgaande kosten hebt voor advertenties, en je betaalt dus alleen voor resultaat. Het is een laagrisico-strategie om je bereik te vergroten en meer klanten te werven.

Digital goods en services

Dan nog een laatste voorbeeld die wellicht van pas kan komen en dat zijn digitale goederen en diensten. Hierbij worden niet-fysieke producten verkocht die digitaal kunnen worden gedownload of geconsumeerd. Dit valt dus ook onder e-commerce. Het grootste voordeel van digitale goederen en diensten kun je wellicht al wel raden. Het is namelijk dat ze onmiddellijk beschikbaar zijn voor klanten na aankoop. Dit betekent dat er geen fysieke voorraad, verzending of logistieke kosten nodig zijn. Mocht je dus haast hebben, is dit fijn om te weten. Misschien wil je er zelf wel mee beginnen en dan weet je in ieder geval dat er een grote markt voor te vinden is. E-commerce doet het al met al ontzettend goed. 

0 Shares:
Ook zeer interessant