De timing had niet beter gekund. Nu dankzij de vervolgfilm de hype rondom Trainspotting een tweede jeugd doormaakt, is daar opeens het album van King Kong Company.
Wie dit bonte gezelschap uit het Ierse Waterford vorig maand tijdens het Eurosonic/Noorderslag weekeinde over het podium van de Groningse Drie Gezusters zag stuiteren, waande zich al even in de vervreemdende gedachtewereld van regisseur Danny Boyle en schrijver Irvine Welsh. Met een overdosis aan energie, gestoorde apenmaskers en een geluid dat sterk verwant is aan dat van Underworld, en Trainspotting- soundtrack Born Slippy.
Al vanaf opener All These Things laat King Kong Company er geen misverstand over bestaan waar ze hun gedrogeerde mosterd vandaan hebben. Niet voor niets werd dit debuutalbum mede-geproduceerd door Neil McLellan, die al sinds Music For The Jilted Generation uit 1995 als producer, co-writer, mixer en/of engineer betrokken is bij The Prodigy.
King Kong Company is tien nummers lang energie, energie en nog een energie. Van de Underworld-achtige openingstrack, tot de met een vleugje reggae en ska geïnjecteerde tracks Scarity Dan en Free The Marijuana, maar ook de niet te stoppen rollercoaster ride van Pol Pot Rock, de drum ‘n bass van Donkey Jaw, en de met blazers ingekleurde, hallucinerende beats van prijsnummer The Crab.
Dit stel compleet gestoorde Ieren komt later dit jaar, ongetwijfeld wederom tot de tanden toe bewapend, voor een aantal shows terug naar Nederland, maar tot die tijd is er deze ijzersterke dance plaat om het feestje vast mee in gang te zetten.